Het verschil tussen SEA en SEO

2 min read

Wanneer je je meer wilt verdiepen in online marketing is het verstandig om eens goed te kijken naar de verschillen tussen de diensten. Er zijn namelijk een hoop populaire diensten als SEA, SEO, Social advertising, emailmarketing, CRO en ik kan nog wel even doorgaan. En meestal zijn mensen op zoek naar een verbeterslag op het gebied van SEO en SEA. Maar wat zijn nu eigenlijk deze verschillen en wie zou je met deze diensten kunnen helpen? We leggen het je graag helemaal uit.

SEA

Laten we beginnen bij SEA. SEA is een Engelstalige afkorting voor de woorden Search Engine Advertising. Ofwel zoekmachine adverteren. De grootste zoekmachine ter wereld en in Nederland is Google. En deze zoekmachine staat alleen aan de top. Op het moment dat jij gaat zoeken in Google zie je, bij bijna alle zoekwoorden, een advertentie of 3 a 4. Dit is het werk van een Google Ads specialist. Het doel van de specialist is om jou zo hoog als mogelijk in de betaalde resultaten van Google te krijgen.

Naast deze advertenties in Google omvat SEA nog veel meer. Je kan namelijk ook door middel van Display advertising je bedrijfsnaam, merk, producten en ga zo maar door laten voorkomen. Zo kent de wereld van SEA een hoop voordelen. Het nadeel is dat je per bezoeker die heeft geklikt op de link moet betalen. Deze kosten draag je over aan Google.

SEO

En dan SEO, wat staat voor Search Engine Optimization. Ofwel Zoekmachine Optimalisatie. Binnen de wereld van SEO is het belangrijk dat je jouw website zo hoog als mogelijk in de gratis zoekresultaten van Google kan tonen. Dat wilt zeggen dat je onder de advertenties komt te staan. De resultaten onder de advertenties in Google noem je de organische resultaten. Het voordeel aan SEO is dat je bezoekers gratis zijn, dus je hoeft niet per klik te betalen. Het nadeel is dat het een lange termijn strategie is waar je met SEA direct boven in Google staat.

We kunnen er nog veel meer over vertellen maar dat houden we voor nu even geheim.